Saturday, April 09, 2011

Rakamkan setiap detik.....



Selesai sudah proses menukarkan gambar2 yang di snap awal bulan aritu dari format RAW ke format JPEG. Masukkan ke powerpoint dan jadikan slide show pun sudah. So skang tinggal nak emailkan ke semua adik beradik aku je.

Biasalah, kalau dah dok jauh2, email le senang nak berkongsi gambar.

Bila tengok balik gambar2 yang diambil, boleh senyum sorang2 aku. Sorang2 punya gaya bila bergambar, terutamanya anak2 sedara aku. Hehehehe. Inilah untungnya zaman sekarang ada kamera. Leh gak amik2 gambar buat kenangan. Rasa-rasa rindu kang, leh belek2 balik gambar lama. Boleh tersengeh, tersenyum, tergelak sorang-sorang korang kalau belek2 balik gambar2 lama ni.. (lama dalam konteks ni maksudnya yelah, gambar2 yg dah lepas le, bukan gambar lama @ zaman dolu2.)

Kalau dulu, kamera pakai filem, dah abis segulung filem, baru bawak gi ke kedai cuci. Lepas tu dah cuci, susun lawo2 masuk dalam album. Nanti bila2 boring, punggah le album2 tu belek2 gambar.

Skang ni dah cangih dah, pakai kamera digital, lepas snap leh terus view kat screen kamera. Lepas tu upload ke komputer, lepas tu suka ati dema le nak print ke, nak save dlm disc je ke. Bila time nak membelek balik gambar2 tu, takyah dah dok terselak-selak album gambar, klik je tetikus kat komputer kome tu.. senang.

Untungnya ada gambar ni, kita leh rakamkan semua saat yang kita nak, gembira ke, sedih ke, suka dan duka. Nak-nak lagi kalau korang ada sedara-mara atau sahabat yang dah pergi terlebih dulu dari korang, dengan membelek balik gambar2 ni akan sentiasa membuatkan ingatan korang pada diorang segar. Mungkin orangnya dah takde, tapi at least kenangan tu masih ada.

Bila korang duduk jauh2 dari famili, gambar le yang akan mengubat rindu korang pada orang2 tersayang2. Bila dah habis belajar, masing2 bawak haluan sendiri, gambarlah yang akan mengingatkan korang pada kenangan zaman persekolahan, pada kawan2.

Kalau zaman sebelum kamera dicipta, orang siap lukis gambar lagi untuk menggambarkan sesuatu suasana, untuk mengabadikan wajah seseorang. Semata-mata nakkan kenangan tu terus segar kat ingatan. Sekarang dah tak payah susah lagi dah. Tekan butang je untuk rakamkan semua tu. Jangan kata gambar, video pun boleh dirakam.

Mungkin sebab tu le membuatkan aku berhobi .. dei apa bahasa ko guna ni berhobi??.. ambik gambar. Sebab, selain gambar2 tu dpt ingatkan aku kepada kenangan, tempat, apa je yang menarik yang pernah aku jumpa, aku juga dpt kongsi dengan orang lain, apa yang aku lihat dari kaca mata aku.

Jadi, rakamkanlah setiap saat indah korang dengan famili ke, kawan2 ke, apa sajalah, dan hargailah setiap masa yang korang ada....

Sesuatu peristiwa memang tak boleh berulang, sebab tu, rakamkanlah ianya...

sekian.. merapu dari aku..

p/s : nanti minggu depan aku share gambar2 aku pergi Aquaria.. hehehe..

1 komen:

mamaDhea said...

pinjam dslr.. hikhikhik :P

Post a Comment

Pembaca celoteh ini...

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Macys Printable Coupons