Saturday, January 17, 2009

Tugasan Jan JLOB : Palestin, Bumi Islam yang dipijak

Photobucket

Aku bukan pengggemar siaran berita TV, jemu menonton ragam politik yg sama setiap hari, kalau di tonton pun hanya berita2 yg menarik sahaja. Namun kebelakangan ini, hati aku cukup tersayat melihat berita peperangan di Palestin.

Kisah peperangan antara Palestin dan Tentera Zionis Israel Laknatullah bukanlah sesuatu kisah yang baru. Kisah peperangan kali ini boleh di umpamakan seperti filem lama yang dimainkan semula atau diberi nafas baru. Serangan Israel ke atas Palestin makin menggila yang mana turut mengorbankan kanak-kanak yang tidak berdosa, dan bukanlah tentera pejuang Hamas yang dikatakan menggangu Israel. Siapa yang mengganggu siapa sebenarnya? Kenapa kanak-kanak2 yang menjadi mangsa? Seolah-olah yahudi terkutuk ini ingin menghapuskan terus masa depan Palestin dengan menghapuskan anak-anak Palestin. Dimanakah kesudahan semua ini? Apakah gencatan senjata mampu menghentikan peperangan ini, sedangkan gencatan senjata itu sudah banyak kali dicabuli oleh Rejim Zionis Laknatullah ini.

tidak terharukah anda melihat gambar2 ini??

Apa yang menimpa Palestin sedikit sebanyak meraih simpati dari pelbagai pihak. Macam-macam cara dilakukan supaya nasib rakyat Palestin terbela. Antaranya ialah :


MENDERMA

Sesungguhnya, saudara seagama kita di Palestin amat memerlukan bantuan dari kita. Diharapkan dgn derma yg dikumpul ini, saudara2 kita di sana dapat menggunakannya untuk tujuan perubatan dan membangunkan semula negara mereka.

Berikut adalah saluran-saluran dimana anda semua dpt menyumbangkan derma anda :

Cheque payable to MERCY MALAYSIA
CIMB Account No : 1424-000-6561053


Aman Palestin Berhad
(Dana Sumbangan & Derma)
Bank Islam Malaysia Berhad: 12029010047880
Maybank Malaysia Berhad: 562263010787



SYABAS kepada Kerajaan Perak yang melancarkan tabung 1 juta untuk Palestin.



MEMBOIKOT

Kempen memboikotlah yang paling hebat diperkatakan. Di sana sini kita boleh dengar pasal memboikot. BOIKOT ISRAEL, BOIKOT PRODUK ISRAEL, BOIKOT SEKUTU ISRAEL... BOIKOT BOIKOT DAN BOIKOT.

Kenapa Perlu Boikot??

Aku bukan seorang pakar ekonomi nak terang secara detail dan secara terperinci, kenapa kita perlu boikot, apa faedah boikot memboikot ni. Jadi biarlah aku terang dgn cara yg mudah, dgn cara yg aku paham, mana tahu kalau ada yg sekepala ngn aku diorang pun boleh paham dgn penerangan aku.

Ini adalah cara protes kita terhadap Zionis Israel. Ini adalah 'perang ekonomi' kita dgn Zionis Israel. Dengan memboikot, kita mengurangkan jumlah wang yg akan disalurkan ke tabung dana Zionis Israel yg mana dana itu digunakan untuk 'membelasah' saudara2 seagama kita di Palestin. Anggaplah ini 'perang' bagi kita yg rasa tak mampu hendak mengangkat senjata berlawan dgn rejim Zionis Israel disana.

Baca maklumat lebih lanjut mengenai BOIKOT di sini : Inmind Boycot FAQ

Mungkin ada yang kata, berkesankah boikot?? Boleh jalan ke boikot2 ni?? Ni sume bermusim je ni.. hangat2 taik ayam.

Sebenarnya, sistem boikot mudah, boleh berjaya jika dilakukan dengan tekad dan bersungguh-sungguh, bukan sekadar berkata-kata sahaja. Dan jangan jadikan boikot ini bermusim, kerana saudara2 seagama kita di'belasah' sewenang-wenangnya oleh Zionis ini tanpa mengira musim. Jadikan boikot ini berterusan.

Siapa kata BOIKOT tidak memberi kesan? Sebagai contoh, sebuah restoran ini tidak mengamalkan kebersihan dalam menguruskan restorannya. Seorang pelanggan mengetahui hal ini dan dia mula menjauhi atau dlm erti kata lain memboikot restoran ini. Jadi restoran yg biasanya terima 20 pelanggan (contoh) pada malam itu tlh kehilangan seorang pelanggan. Sekiranya seorang pelanggan dia untung RM1 (contoh), maka keuntungan RM20 telah berkurang menjadi RM19. Pelanggan yg memboikot ini pula pasti sebarkan berita kekotoran restoran itu pada pelanggan lain. Katakan pada malam kedua, seorang lagi pelanggan memboikot restoran itu, jadi keuntungan malam kedua telah berkurang menjadi RM18, dan sekiranya makin ramai pelanggan yang memboikot restoran itu maka akan makin berkuranganlah keuntungan kedai itu.

Begitu juga yg kita harapkan bila memboikot produk Yahudi. Semoga keuntungan/dana yang diterima oleh pihak Zionis Israel itu berkurangan, kalau boleh biar sehingga lumpuh ekonomi mereka.

Lihat saja kenyataan ini, utk melihat sama ada kempen BOIKOT ini memberi kesan atau tidak. Sedikit sebanyak, mereka ini sebenarnya sudah waswas dgn kesan boikot ini.

Coca-Cola says Malaysia boycott will hurt economy

KUALA LUMPUR (AFP) – Coca-Cola spoke out Friday against a boycott of its drinks and other US goods called by Malaysian Muslim groups over the Gaza offensive, saying it would only hurt the local economy and citizens.
"As everybody else, we are deeply touched by the human side of the situation in the Middle East," Kadri Taib, Coca-Cola Malaysia public affairs and communications director, said in a statement.


"Given the local nature of our business, we believe that calls for boycotts of our products are not the appropriate way to further any causes, as they primarily hurt the local economy, local businesses and local citizens."
It said the beverage company employs some 1,700 Malaysians, 60 percent of whom are Malay Muslims, who dominate the multicultural nation's population.

berita lanjut sila lihat sini : Coca-Cola say


JADI!!! Ayuh, mari kita sama2 memboikot, rezeki itu di tangan Allah, hanya DIA yang memberikan rezeki kepada kita, sekiranya ada saudara2 seagama di sini yg hilang kerja kerana boikot ini, sama2 kita doakan supaya mereka mendapat rezeki lain yg lebih afdal.

Pandang kiri, pandang kanan, tengok produk2 dlm rumah pula, rupa2nya banyak produk Israel dah masuk rumah. Pada masa2 beginilah kita sedar ekonomi kita rupanya dah lama dipegang oleh Zionis. Jadi amik kesempatan memboikot produk Israel ini, dan beli alternatif produk yg dikeluarkan oleh orang2 Muslim, supaya ekonomi umat Islam pula menjadi kuat. Cari alternatif kepada produk2 yg ada. Kecuali kalau dah tiada sangat, dan kita perlu menggunakannya, maka gunakanlah dgn sebaiknya. Seperti contoh, kita perlukan komputer untuk membuat kerja, malah aku sendiri menggunakan NB yg berprocessor AMD (which in fact is also involved in the Jewish) utk menulis blog ini, dan tiada alternatif pengeluar Muslim yg mengeluarkan processor, maka teruskan menggunakannya, selagi kita menggunakannya dengan baik dan tidak ke arah benda2 yang lagha. Janganlah semata-mata kerana nak memboikot kita campak pulak notebook kita itu dan menulis dgn tangan.

BOIKOT dgn bijak. Boikot produk2 yg ada alternatif lain untuk kita gunakan seperti :

Coca Cola - kita ada produk Radix, Murni Cola
Mcdonald - kita ada Ramly Burger
Colgate - kita ada Safi, Mukmin
Kotex - kita ada Sofy, Laurier, Sanita malah pek herba tempatan pun dah ada

Dan pelbagai alternatif lain lagi yg kita perlu teroka. Bagi yg memang sudah tiada resource lain, maka kita gunakanlah dgn sebaiknya utk tujuan kebaikan. Dan jangan pula dibuang mana2 barang yg sudah kita beli semata-mata kerana hendak memboikot. Itu membazir namanya. Islam tidak suruh kita membazir. Kita gunakan dan pakai barangan itu sehingga habis dulu, kemudian next time membeli kita beringatlah dan cari produk yg lain.

Tidak mampu hendak memboikot semua produk di atas, boikot sahaja mana yg kita termampu. Asalkan usaha ada ke arah itu. Kalau tidak pun, ikut sahaja saranan Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) untuk memboikot 3 produk utama Israel iaitu - Coca Cola, Starbuck dan Colgate. Lihat laman web PPIM utk maklumat lanjut. Semoga usaha yang sedikit ini membawa kesan yg baik kepada saudara kita di Palestin sana.

Tapi, janganlah pula diperlekehkan dan diperbodohkan usaha boikot ini. Hendak di angkat senapang sudah pasti kita gentar untuk berperang, aku sendiri tidak berani, jadi takkan usaha yang sekecil ini tidak mampu kita lakukan. Janganlah pula orang2 yang memboikot ini dikatakan 'bodoh' dan rendah mentaliti, kerana boikot sebenarnya mampu memberikan impak. Kalau tak mahu boikot, duduk diam2, jangan cakap apa-apa. Nanti bila semua saudara se Islam sudah tiada, mintaklah Yahudi mengapankan dan mengebumikan jenazah anda.

Sebenarnya, semasa awal penubuhan Madinah dulu, Rasulullah S.A.W sendiri melancarkan boikot terhadap Yahudi kerana penipuan mereka terhadap umat Islam di Madinah. Sebagai contoh, Telaga Ruummah (Bir Ruummah) kepunyaan Yahudi dan pasar2 Yahudi telah di boikot oleh umat Islam di Madinah. Pada masa pembukaan Madinah, terdapat perjanjian di antara umat Islan dan Yahudi yang mana orang Islam dan Yahudi tidak boleh berniaga pada hari yang sama. Sekiranya pada hari ini orang Islam meniaga, maka keesokannya orang Yahudi pulalah yang akan berniaga. Jadi apa yang Rasulullah lakukan, Rasulullah ialah menyuruh umat Islam membeli barang keperluan pada hari umat Islam berniaga dan keperluan itu biarlah mencukupi untuk 2 hari. Kaedah boikot Rasulullah ini berlanjutan selama 5 tahun barulah berjaya untuk menumbangkan empayar perniagaan Kapitalis & Riba yang diamalkan oleh puak Yahudi ini. Seluruh umat Islam pada zaman itu bersatu untuk memboikot perniagaan Yahudi

Jadi, cara yg Rasulullah S.A.W sendiri buktikan telah berjaya. Kenapa tidak kita melakukannya dan kenapa harus kita ragu2 untuk melakukannnya? Marilah kita sama2 bersatu hati utk memboikot barangan Yahudi. Dan aku juga berharap, agar kerajaan Malaysia sendiri sanggup melancarkan kempen boikot produk Yahudi.

Tak makan McD tak rugi, tak minum Coca Cola tak rugi, tak lepak2 sambil minum Mocha, Caffe Latte di Starbuck juga tiada rugi. Sekiranya susah sangat untuk menahan nafsu, anggaplah, setiap kali kita minum di Starbuck, setiap kali kita minum coke, seumpama kita meminum darah saudara seagama kita di Palestin. Setiap kali kita makan McD, seumpama kita memakan daging saudara seIslam kita di Palestin. Mungkin dgn cara ini dapat membuatkan kita lebih kuat menahan dan melawan nafsu dan keinginan kita terhadap produk2 ini.

Cukuplah cerita pasal boikot. Sana sini orang bercerita pasal boikot. Maka harap2 biarlah masuk sikit ke akal kita.

Kalau tanya aku, apa cara yg lebih baik menangani masalah Palestin ini, aku pasti jawab, setiap negara Islam harus bersatu untuk berperang bersama2 Palestin. Sekiranya setiap negara Islam yg ada sekarang ini, tidak kiralah Arab ke, Melayu ke, Indon ke, sudi menghantar askar untuk berperang, Insyallah, tentera Zionis Yahudi ini dapat dikalahkan.

Apa yang terjadi pada Palestin bukanlah sekadar hanya untuk kita bersimpati dengan nasib mereka, namun Palestin sebenarnya memanggil kita kembali kepada Islam. Memanggil kita untuk bersatu di bawah panji Islam. Sekarang ini umat Islam tertindas bukan hanya di Palestin, tp di Lubnan, Iraq, Kashmir dan juga di Pattani. Di mana lagikah yg umat Islam tidak dibedil?

Rasullulah S.A.W telah bersabda :

“kelak ummat-ummat lain akan menggerumuni kalian seperti orang-orang lapar menggerumuni hidangan”

Bertanya para sahabat “ Apakah ketika itu bilangan kami (umat Islam) sedikit ya Rasulullah?”

Rasulullah SAW menjawab, “ Tidak, bahkan kamu ramai. Tetapi kamu seperti buih di lautan. Kamu telah diserang penyakit wahn”

Sahabat bertanya lagi, “ Apakah wahn itu ya Rasulullah?”

“ Cinta dunia dan takut mati”

Janganlah kalian hanya menjadi buih, dijentik terus pecah.

Wallahuaklam bisawab...

Emosi pula aku menulis mengenai Palestin ini. Biasanya aku tidak menulis sepanjang ini, dan tiadalah pula aku menulis mengenai hal2 yg seseirus ini. Tapi kali ini hati aku cukup sayu melihat nasib saudara seagama ku.

"Ya Allah, hancurkanlah tentera Zionis Yahudi, sebagaimana engkau menghancurkan tentera bergajah Abrahah"



Sumber Rujukan :
  1. Tinta Ilmu
  2. Kempen Anti Keganasan - Jomlayan.com
  3. Bincang Isu Palestin - Bincang.net

Website2 yang boleh anda rujuk berhubung isu Palestin :

0 komen:

Post a Comment

Pembaca celoteh ini...

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Macys Printable Coupons