Monday, January 26, 2009

Inkheart

Hari Sabtu lepas, aku tgk citer ni ngn Shimie. Not bad pada aku, nak kata best sangat pun tak jugak. Sebab aku suka citer2 fantasi mcm ni, so boleh dikatakan enjoy juga le tgk. Citer ni punya genre macam Harry Potter, LOTR, Narnia, Golden Compass and Cave of Golden Rose.



Summary dr internet :

Mo has the special talent to bring characters out of books. One night he brings out three characters from Inkheart, a story set in medieval times and filled with magical beings. Capricorn and Basta, two villains, and Dustfinger, a fire-eater. Now, 10 years later Meggie discovers the truth and it's up to her to escape Capricorn's evil grasp. Written by Gloria

An adventure of a father and his young daughter, searching for a long lost book that will help reunite a missing, close relative, this fantasy takes a darker side whenever we hear Mo 'Silvertongue' Folchart reading out aloud from books. His ability to rise to life, to export, to release figures out of the page and into the real world is only relevant when the darker side of his stories appear to reek havoc and destruction. Join in the fantasy and revel at the marvel of Books in this adventure of adventures' that brings the best stories throughout the decades to life that transcends beyond imagine.

Ni summary terjemahan dari aku lak...

Inkheart cerita mengenai Mo (Brendan Fraser) dgn anak dia, Maggie, yg mengembara dr satu tempat ke satu tempat, semata2 utk mencari sebuah buku lama berjudul Inkheart. Mo ialah seorang 'Doktor Buku', well, kerja dia baiki buku2 lama (sebijik mcm kerja aku masa jaga library sekolah dulu.. hehehe). Tapi apa yg anak dia tak tahu, Mo ialah seorang lidah perak.. :p, 'Silvertongue' yg mana dia mampu membawa character dr buku keluar ke alam nyata. Tapi dia kena baca buku tu kuat2 baru karakter dlm buku tu keluar.

Dan kerana kebolehan dia ni jugalah, dia kehilangan isterinya apabila isteri dia disedut masuk ke dalam buku cerita Inkheart, semasa Mo membacakan cerita ni kepada anaknya, dimana dia dah bebaskan beberapa watak dr buku ni, iaitu Dustfinger, Capricorn dan Basta. Sejak dari hari tu, Mo dah tak baca buku kuat2 lagi, dan sejak dr hari tu lah, dia mula mencari buku Inkheart selama 9 tahun. Tanpa Mo sedari, kebanyakkan jilid Inkheart dah dimusnahkan Capricorn supaya dia tak boleh kembali ke dalam novel tu balik.

Plot citer mula berkembang apabila Dustfinger, bertemu Mo semata-mata kerana dia nak masuk balik ke dunia asal dia. Oleh sebab Mo tidak bersetuju nak tolong dia, dia pun mintak bantuan Capricorn (rupe dia mcm Smeagol sblm jadi gollum.. org yg sama ke?), kira watak jahat le ni, untuk buru Mo. Capricorn pulak mmg nakkan Mo baca buku utk dia sbb dia nak Mo keluarkan org suruhan dia paling kuat, iaitu Shadow (roh jahat dr mangsa2 kejahatan Capricorn) untuk takluk dunia nyata. Dan tanpa Mo tahu, anak dia, Maggie, turut ada kebolehan 'Silvertongue' mcm dia.

Kesudahannya?? Hehehe.. tgk sendiri. Atau korang leh search kat internet untuk spoiler.. hehe. Pada yg minat citer2 mcm alam khayalan, citer2 tak masuk akal macam ni. Citer ni agak menarik la untuk ditonton. Tak sehebat Lord of The Ring atau Harry Potter, tp still not bad.

Walau pun ni bukan citer lawak, tp masih ada plot yg boleh buat kita gelak. Cerita ni juga tonjolkan nilai kasih sayang sebuah keluarga, mcm mana seorang suami berusaha utk dptkan semula isteri dia, seorang lelaki sanggup buat apa saja tindakan yg nampak mementingkan diri semata-mata nak kembali kepada keluarga dia. Ada juga watak yg lawak, macam watak si Farid, salah seorang pencuri yg terkeluar dr buku masa Mo bacakan buku utk Capricorn. Pastu watak penulis Inkheart pun agak lawak gak, beriya2 nak masuk ke dunia ciptaan dia.

Antara scene dlm citer ni yg aku suka, masa Mo bacakan buku utk Capricorn, dgn tujuan supaya harta karun keluar, dan masa Dustfinger buat pertunjukkan main api.. macam si Pyro X-men lak.. kekeke.. (ni bukan sbb suka tgk body dia mcm akak ipar Ena.. wakakaka). Cuma watak Brendan Fraser je aku rasa agak serius tak mcm filem2 dia sebelum ni, selalu watak dia mcm tok lawak sket.

Aku tak pandai ngat komen pasal cerita so ini jelah yg boleh aku katakan. Aku nak letak trailer citer ni, tp nape tah, sejak dr pg asal aku masuk Youtube, takde ape kuar.

Kalau aku ada kebolehan 'Silvertongue' ni.. dah pasti hari2 aku bukak buku resipi.. leh kuarkan makanan sedap2. Dan aku juga akan baca buku yg ada cerita pasal harta karun.. wakakakaka

:puteh_23:

p/s : menunggu Harry Potter and Half Blood Prince, Chronicles of Narnia 3 dan Transformer 2..

7 komen:

ena said...

akak ipar tak tingat lak baca buku resipi kalu ada kelebihan nih..hahaha..yg akak ipar berangan kalu ada kelebihan nih nak baca buku2 novel yg hero nyer ensem, baik, kaya..bla..bla..wakakaka dan juga baca buku pasal harta karun mcm dik ipar :P

Anonymous said...

Kalau aku ada kebolehan 'Silvertongue' ni.. dah pasti hari2 aku bukak buku resipi.. leh kuarkan makanan sedap2

ekeke..
pastu jgn lupa ajak rhea makan sekali..
jgn mkn sorg2 jer..

husz_nie said...

Akak ipar :
wakakaka... tu nak kuarkan pakwe ensem dr buku le tu.. kakaka.. kang kalo pakwe ensem tu suka kat org len camne? penat je kuarkan dia.. hahaha

Rhea :
boleh.. takde hal.. kekeke

♥ Teacher Nonoi ♥ said...

hehe~ akak da tgk e movie ni.
n0i baru beli novel inkheart.
tak sabar nak baca :D:D:D

husz_nie said...

argh... baca novel.. akak suke tgk movie je.. bab baca2 BI ni akak pel.. wakakakaka.. biarlah akak baca novel melayu je.. :p

Anonymous said...

Salam,

terima kasih kerana sudi menjenguk blog saya. Emm... saya baru telefon penerbit, katanya masih dalam distribution lagi katanya. Insya-Allah ada lah agaknya dalam minggu depan. : )

husz_nie said...

Salam SF,

actually smalam saya semak di kedai buku, dah pun ada di pasaran :D. Dan saya pun dah beli novel SF tu.. sekarang tgh menelaah le ni..

Post a Comment

Pembaca celoteh ini...

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Macys Printable Coupons