Tuesday, October 23, 2007

Alahan? Kelopak Garam?



semalam aku MC sehari... kenapa?.. sbb dr bg mc.. aku mc la.. ekekekeke...

alkisahnya mcm ni... ari sabtu ari tu aku rasa badan aku gatal2... tgk2 kat tgn ade bintat2 gatal mcm kena gigit nyamuk... kat tgn ada.. kat kaki ade... gatalnye.. toksah cerita le.. mmg gatal yg amat... aku pun amik le bam panas sapu ke bintat2 gatal tu.. nyah ajak gi jln raya pun tak mau.. yong ajak gi penang pun tak mo...

elok sampai petang.. aku rasa makin gatai makin gatai.. pastu bintat tu naik makin byk... adei.. tonyoh lagi byk bam.. pun tak hilang gak.. belek2 balik kat tgn.. dah naik bengkak besar.. berlopak.. aku suspect kena kelopak garam.. call umi.. umi suh sapu bedak sejuk campur garam... masa ni badan dah rasa sengal2 di tambah gatal yg amat sangat.. bedak sejuk lak tak dak kat rumah.. adei.. nak kuar pun dok tergaru2 garu je.. camne citer... call nyah pesan suh beli bedak sejuk...

nyah lak kul 2 pagi baru balik.. tudia.. punya jalan raya... maka tidurlah aku mlm tu.. dgn keadaan belengging.. cume sleeveles shirt ngn suar pendek.. abih tu.. bila yg bintat2 gatal tu kena baju pun dah rasa pedih... dekat sebelah katil.. dah spare satu mangkuk air berais.. bile rase gatal je aku tonyoh tempat2 gatal tu ngn ais.. sejuk.. tp lega gak sket gatal tu.. nak tido lena pun susah.. gatal satu badan..

pagi tu rasa ngantuk giler... nak celik mata pun susah.. bile bgn.. tgk makin byk bintat gatal tu.. penuh satu badan.. besar2 lagi dr semalam.. adei... nyah tlg bancuhkan bedak sejuk... aku sapu kat badan... tp tak hilang2 gak gatalnya.. makin gatal ade le.. jenuh aku menggaru satu badan...

masuk tengahari.. mata pun dah bengkak.. bintat2 gatal pun dah abih naik ke muka... lepas makan tengahari.. lebih kuang kul 2 sumthing.. zainal bawak gi klinik... sampai2 klinik.. dr ckp die pun terkejut tgk.. die kata ni alahan ni.. die tanyala.. ade alegik pada apa2 tak.. aku ckp le.. kalo pada makanan takde.. yg ade .. pantang jumpa mesti nak makan.. ekekeke..

dr ckp ni alergik ni.. dah teruk sampai naik ke muka.. die pun terkejut tgk.. terus die bwk kuar dua btl ubat... ele.. dua btl kecik je.. dari drawer die.. bwk kuar jarum suntik.. adei.. nak kena inject ke.. sakit a.. ekekeke...die goncang2 botol.. die campur due jenis ubat tu.. pastu die suntik.. adei.. kebas tgn kiri aku... pastu die bg ubat sapu utk bdn ngn muka.. ubat gatal (ekeke.. org yg gatei2 tu kalo makan ubat ni hilang tak gatei die.. hahaha).. ubat alegik ngn ubat penat.. sbb semalam aku cepat penat lepas bintat2 tu naik teruk.... pastu die bg aku MC sehari utk isnin.. siap ckp kalo tak ok.. esok mai lg klinik die tambah mc... ptg smalam ada gak rasa nak minta tambah mc.. tp malas lak nak gi klinik ekekeeke...

aku membayangkan kena cucuk.. ngn ubat lagi.. mesti dlm RM70 le.. mampuih.. aku ade RM50 je dlm beg duit... zainal jgn harap le ade duit... lupe lak td nak mintak tokok kat nyah.. erm.. skali tgk2 harga sume baru RM43... alahai.. murahnya.. bagus le Poliklinik Famili ni... org melayu punya lak tu.. selamat.. cukup duit..

lepas kena suntik.. makan ubat.. rasa ngantuk sgt... ape lagi.. masuk bilik zzzzzz... abg farid balik pun tka larat nak celik mata nak pi salam.. adei.. ape le punya adik ipar... dah kena suntik tu.. lena je.. tido pun tak tergaru garu.. cume terjaga tgh2 mlm. tu dah tebiat.. takle ubah...

bgn pagi.. alhamdulillah.. semua bintat2, bengkak bengkil dah hilang... gatal2 pun dah takde.. cume ade sket2 je...

Hari ni sume dah hilang.. tp apsal akui ade rase gatal2 ha?.. betul ke aku ade alergik makanan?.. tp makanan ape?.. bahaya ni.. kena tgk lepas ni. makanan ape yvg bg efek gatal2 kat aku.. huhuhu

2 komen:

Anonymous said...

kes awak sama mcm saya
tiap2 tahun mesti jadi ..alahan tu akan jadi antara bulan 7-10...tempoh jadi tu kadang2 seminggu baru hilang..kadan2 sebulan...

Anonymous said...

sy pn tgh kene ni...xtaw nk ubt gne pe? grm pn dh..injection n dh..msh jgk gtl2 ni...cmne lg eyh?

Post a Comment

Pembaca celoteh ini...

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Macys Printable Coupons