Wednesday, October 07, 2009

Menimba Ikan Keli di Aidilfitri..

Pada hari raya ke-4 yang lalu, hari Rabu bersamaan, 25 september 2009, famili aku buat aktiviti menimba ikan keli di kolam jagaan adik aku. Ni kira hajat adik aku le, nak wat ikan bakar makan ramai2 satu famili sekali dgn adik beradik abah aku. Jadi, pagi2 rabu tu Pak Ak (salah seorang jiran kat kampung) datang bawak pam air dia untuk pam air keluar dari kolam ikan dan disalurkan ke parit berdekatan. Bila air dah habis dipam barulah aktiviti menimba ikan dapat dilakukan. Geram je aku tengok diorang menimba, rasa mcm nak terjun join skali, tp apakan daya aku terpaksa masak rendang dinding bila chef utama, Yong, mengalami masalah kesihatan.. ekekeke.

Yeah... kolam sudah kering.. apalagi.. jom gagau ikan keli.. pengalaman first abg tapa, chor n zainal menimba ikan.

Pak Ak yang dah professional menangkap ikan keli, tak macam abang tapa, chor ngn zainal yg terkial-kial.. ngeh ngeh ngeh.

Zainal meminjamkan betisnya (model betis) untuk membandingkan saiz ikan keli. Ni baru besar betis.. yang besar peha pun ada.


inilah sebahagian hasil tangkapan.. besar-besar tu.. berat sekor2 ialah antara 1kg hingga 2kg.. jumlah semuanya ialah 27 ekor..

ikan keli yg dah dimandikan.. baru nampak handsome sikit..

ikan keli sedia utk disiang.. berat sekor2 cecah 2kg.. punya besar sampai 2 ekor je dah penuh satu raga... beso-beso ikannya.. macam tuan yg belanya jugak.. kui kui kui..

ikan puyu pun ada jugak.. :p.. ni separuh dari hasil tangkapan ni.. separuh lg dah siang..

tuan ikan keli bergambar bersama keli-keli yg bakal dipanggang..

umi pun nak jugak bergambar.. kekeke.. bukan senang nak bergambar dgn ikan keli besar2 mcm ni.. hehehehe..


Nak bersiang semua ikan2 ni amik masa dari lepas Zohor, selepas selesai menimba le, membawak sehingga ke malam dlm 9 ke 10 lebih.. bernyamuk le aku di luar dgn Umi dan Wulan mengerjakan ikan. Esoknya barulah ikan2 keli ni selamat dipanggang. Walaupun cuma kami satu famili (adik-beradik aku je plus umi n abah) yg makan besar aritu, tapi alhamdulillah.. seronok bila berkumpul ramai2 ni.. hehehe.. Zainal siap sedekah ikan kat jiran2 lagi. Tapi aku pulak yang demam ari ni. Muntahlah apalah, langsung tak lalu nak makan. Huhuhu. Aku jamah sikit je, pastu langsung tak lalu nak makan dah. Isk, rugi rugi. Zainallllll.. lenkali kita panggang lagi ek.


:puteh_23:

3 komen:

ღn0n0iღ said...

Lorr.. akak memang tak makan ikan keli ek?? Ehehe..

Sedappp tu.......

tapi kalau yang tak pandai masak cam tak sedap lak, hanyir..

husz_nie said...

noi ni reti baca ke tidak?? bila lak akak ckp tak makan ikan keli..

akak cakap.. akak demam.. tak lalu makan... even ikan keli bakar yg fav tu pun tak termakan..

tu sbb akak ajak adik akak panggang lagi lain kali.. kalau tak makan wat pe ajak.. ape la.. huhuhu

PROJEK KELI KANVAS said...

http://kelipenang-aquamutiara.blogspot.com/
Pelbagai info menarik ikan keli,,,meh lawat sini,,,,

Post a Comment

Pembaca celoteh ini...

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Macys Printable Coupons