Sunday, October 18, 2009

Sushi??

gambar ihsan internet


Lately ni aku ada kegemaran baru. Makan SUSHI!!!. Padahal dulu aku cukup tak berkenan nak makan sushi walau kawan-kaan selalu ajak. Satu je dlm mindset aku, sushi itu mentah. Yela, Jepun kan suka yang mentah, fresh kata diorang. Kalau rancangan masakan jepun pun selalu tunjuk mentah punya bahan. Pengalaman abah sendiri makan sushi telur ikan, mentah juga, jawabnya luah balik. Hehehe.

Tapi satu hari tu, lalu kat Tesco yang bahagian makanan tu, nampak ada sushi. Aku pegi le usha. Rupa-rupanya sushi bukan setakat ada yang mentah je, tapi ada gak yg dah dimasak, macam unagi sushi, tuna mayo sushi, california roll, inari sushi. Atas rasa ingin tahu apa yang sedapnya sushi ni, aku ambil kanikama sushi (ketam.. eh, betul ke?).

Sekali rasa, eh, sedap gak. Lepas tu beli lagi. Sampai skang, setiap kali gi Tesco, mesti aku beli sushi. Hehe. Tapi aku tak makan le yang mentah-mentah tu. Setiap kali beli aku cuma amik california roll (telur,ketam,timun, telur ikan kecik yg mampu aku telan & mayonaise), tamago(telur), unagi(belut), inari(tofu), kanikama(ketam), salmon mayo, futomaki(lbh krg mcm california roll tp takde mayonaise) - cam yeye je betul aku sebut sume nama ni.. hahaha.. entah2 salah eja. Bukan aku sorang aje pulak tu, anak sedara aku yg berdua tu, azam ngn saiful pun pasti mintak sushi setiap kali gi Tesco.

Carrefour punya sushi pun boleh tahan sedapnya. Aku suka Unagi Sushi dia. Tapi setakat ni, sekadar sushi Tesco tu je la aku makan, simple sushi. Tak pernah lagi ke restoran sushi, takut tak tertelan. Sebab sure yg ori jepun nya resipi diorang pakai. Macam yang Tesco ngn Carrefour ni aku risik2 kat tenet, sekadar simple sushi je diorang buat.

Aku siap google resipi buat sushi lagi tu. Yang simple sushi.. hahaha. Yela, mana tahu nanti-nanti kot berkesempatan nak buat. Tengok macam senang je. Hehe.

Harap2 kalau aku dapat kerja kat Penang balik nanti, Carrefour kat Seberang Jaya tu ada la sushi. Lepas tu aku kena belajar jalan gi Tesco yang dekat situ.. haha sebab aku tak tahu jalan. Ni semata-mata sebab nak makan sushi.. ngeh ngeh ngeh. Kalau tak, hai.. kempunanlah aku. Huhu.

Aiseh, entry kali ni citer pasal sushi lak. Bosan je orang baca.. hahaha. Tapi suka ati aku le kan nak citer apa pun. :p. So, ada sapa2 nak belanja aku makan SUSHI?? kekeke.


:puteh_23:



gambar ihsan internet



MARI MENGENALI SUSHI..


Kanikama Sushi - Ketam


Inari Sushi - Tofu



California Roll



Salmon Mayo Sushi


Tamago a.ka. Omelet Sushi - Telur


Unagi Sushi - Belut


*** Gambar semuanya ihsan internet ***


:puteh_13:

3 komen:

shahliza94 said...

sushi??? x tertelan den.....hehehe

e.l.i.z.@ said...

hurmm bila baca ko tulis psl sushi ni, buat aku tingin nk try..sbb aku mmg xpenah try pun..takut..sama mcm ko ckp la,mind set MENTAH..euww..nnt la aku try muhasabah diri utk mkn benda alah ni ;P

Unknown said...

Dulu x pernah mkn ....Tpi bile dh mkn sedap pulakkkk

Post a Comment

Pembaca celoteh ini...

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Macys Printable Coupons