Sunday, July 20, 2008

Baru? Lama? Leaded ka unleaded?


Ada orang yang suka menggelarkan org yg bekerja lebih masa ngn OT pada hari Ahad (tidak termasuk negeri2 yg mmg bekerja pd hari Ahad) sebagai bangla. Kenapa pula digelarkan bangla? Apa kene mengenanya ngn Bangla? Kita sekarang di Malaysia, bukan di Bangladesh. Malah budaya bekerja lebih masa dan juga di hari Ahad, terutamanya pekerja McD, KFC, Pizza Hut, Kedai Runcit, Polis, Askar, Doktor dan lain-lain dah lama berlaku sebelum kedatangan Bangla sebagai pekerja import ke Malaysia lagi. Malah kita bukan saja ada Bangla sebagai pekerja import, kita juga ada Indon, Myanmar (sila pastikan kucing anda tidak dibiarkan berkeliaran berdekatan mereka ini) dan juga Nepal. Itu pekerja kelas bawahan, eh.. bangla pun ada yg dtg jd profesional worker kat Malaysia tau, jgn tak tahu. Pekerja kelas profesional pula kita ada mat dan mek saleh, african, korean, japanese. Jadi, persoalannya di sini, kenapa harus digelar org yg bekerja lebih masa sebagai Bangla, sedangkan mereka ini cuba mencari rezeki lebih instead of duduk goyang kaki di rumah? Goyang le kaki di pejabat, duit lebih pun dapat.. apakah mereka2 yg memberikan gelaran sebegini kerana mereka ini cemburu dgn pendapatan org yg bekerja lebih masa? Ya.. tidak mustahil, boleh jadi.



Erm.. mungkin korang rasa aku dah membebel terlalu banyak. Mesti korang berkata "Apa kebendenya lah yg minah ni bebelkan.. I dont know sepatah haram". Sebenarnya, aku pun tak faham apa yg aku bebelkan.. hahaha. Yg sebetulnya aku kebosanan di opis. Yup, aku kerja ari ni, ari Ahad, so what the big deal. Ada org ckp kat aku, sementara badan tgh larat, tgh kuat, kerja le, cari simpanan utk kecemasan. Mana kita nak tahu apa jadi di kemudian hari. Nak2 pulak aku cuma contract staff. Bila2 masa je contract aku leh terminate. So takde le terkial2 sgt sementara nak dpt keje lain nanti.

Walaupun rasa mcm malas mulanya, tp bila kenangkan yg bulan 9 ni roadtax kete mati, bulan 10 nanti raya (nak kena bagi duit raya, beli baju raya..huhuhu), aku hutang yong tak abis bayar lagi, nak ganti siling rumah, nak repair paip bilik air, nak pasang tot toit kete, nak bayar balik duit TV ngn NB kat abah.. huhuhu.. byknya, so tak rugi aku mari goyang kaki kat opis.. huhuhuhu. At least ari ni dapat dabel pay. Jadi, tak kesahla kalau org nak gelar aku bangla pun sbb keje ari ni. Yg penting.. cukup time.. lebat seh... huiyo. Org yg menggelar tu tak dpt apa pun.. kekekeke..

Ok. chow dulu... call pun tak byk ari ni. Nak men game lak.. Malam2 sket aku update pasal deroyan lak.. hehehe.


UPDATE, 12.56pm..

Apekehenye le yg lampu pasang malap2 je. Pasang le bg terang. Dah hangpa gak yg suh keje. Ni kes nak jimatkan letrik le ni.. cabuk hampreh + hampes sungguh. Buat mata rabun aku jadik makin rabun je. Kambing tul la... sakit mate dibuatnya. Dah la blackcurrent2 ni dok pasang lagu lidah belit... huhuhuuh


UPDATE, 2.24pm

cepat la 3.30pm.. aku tak larat goyang kaki dah.. main game, baca komik, baca novel, jelajah blog orang.. sampai dah rasa buntang bijik mata... huhuhu..

7 komen:

shahliza94 said...

2 hari ni bz sesangat ar nak on9. sori eh xder kawan. ekekeke meroyanlah sengsorang...

ena said...

akak ipar skang tetiap ahad kijer..huhu..so kalu akak ipar kijer ari jumat org kata akak ipar bangsa apa lah gamak nyer ekk?? ekeke

husz_nie said...

Kak Liza..
itula... huhu.. tp tempe pun dah 2 ari takle online.. tak dpt signal tenet.. ekekeke

Akak ipar...
kalau akak ipar keje jumaat.. mesti org panggil akak ipar Nepal.. hahaha

Amiene Rev said...

Jika kita duduk lama-lama mengadap komputer, tulang belakang akan menjadi lemah.

husz_nie said...

amiene.. tx for info..
tp kalau namanya kerja.. nak2 lak call center.. mmg le ngadap komputer je kerjanya...

Anonymous said...

banglaaa...lelaki
kalau macam tempe nie...

kita panggil

mynmari
hahahahah

akak ipar...???
utk akak ipar
nie add jomlayan

www.jomlayan.com

huhuhuhuhu

husz_nie said...

PAKCIK TAMIL ni tak reti2 le nak buh nama dia kat komen name.. hapadah... nak buang le anynomous tu.. biar die takle komen

Post a Comment

Pembaca celoteh ini...

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Macys Printable Coupons