Monday, February 02, 2009

Bila Dah Mamai

Korang dah pernah baca kisah aku sangkut dlm JAM (Bila Senyuman Bukan Lagi Senyumku) selama 8 jam kan?? Dah pernah gak baca kancil aku bertukar jadi kancilbot (Tak Tahu Nak Letak Tajuk Apa) kan?? Skang marilah ikuti satu lagi kisah pemanduan berkhemah aku.

Petang Jumaat (30 Jan 2009) aritu, lepas dah hilangkan penat jap lepas abis kerja, dlm pukul 6pm aku keluar rumah. Hajat di hati tu keluar awal sbb tak mahu memandu dlm gelap le. Nanti kalau dah malam susah ngn penglihatan aku yg tak brape elok lagi ni (bile aku nak pi buat spek baru ni.. huhu). Dalam keadaan yg sebenarnya masih lg mamai tu, walau aku dah cuba segarkan badan dgn mandi... aku pun geraklah balik kampung.

Pandu punya pandu… sampailah ke tol. Tp apsal rasa mcm lain mcm je ni?? Lajak sket lepas tol.. aku gelabah.. tgk kiri kanan.. SAHHH.. pap pep puk.. aku tepuk dahi. Ni bukan tol Juru. Ni tol naik jambatan Pulau Pinang. Aku dah terlepas naik jambatan ni. Arghhh.. Dah naik atas jambatan tu bukan boleh u-turn patah balik. Terpaksalah aku terus drive turun jambatan…huhu. Atas jambatan slow le pulak pergerakan kenderaan masa tu, ialah.. ini time peak hour.. itu pun mujur tak jam. Aku dah start menyumpah diri sendiri dah. Jangan tanya aku mcm mana aku boleh terbelok ke jalan pegi Penang bukan jln ke highway.. tetiba aku rasa short term memory lost there.. aku langsung tak ingat.. yg aku tau, sedar2 dah kat jambatan.. huhu



Turun dr jambatan, belok ke lorong selalu aku gi kerja, cadang nak patah balik ikut fly over, tp malangnya, skali lagi aku kemamaian, aku terlajak susur masuk ke fly over tu.. huwa huwa.. Kena le terus lg drive, masuk ke kawasan perindustrian Bayan Lepas, buat u-turn kat first traffic light. Mujur tak terlajak lagi, kalau aku terlajak lg kali ni, aku rasa baik aku terus gi office buat kerja.. huhuhu.

Dah buat u-turn, sampai kat susur kuar Bayan Lepas naik ke Jambatan Pulau Pinang, guess what.. JAMMMMM… huwaaa.. waa waa.. Rasa macam nak kuar keta, hempas2 badan mcm Sang Monyet dlm kartun Kancil tu.. “aku nak jugak.. aku nak jugak”.. “jangan monyet”.. huhu… Jam masa ni dah menunjukkan pukul 7pm.. huwa..huwa.. dah sejam aku buang masa meronda melihat keindahan Jambatan Pulau Pinang di waktu senja. Agaknya sebab dah lama aku tak balik kerja time senja maka hari tu aku dpt menikmati keindahan senja di Jambatan Pulau Pinang. Dgn tensennya aku memandu dgn kelajuan kereta lembu di atas Jambatan Pulau Pinang yg ke’jam’an. Perut pulak dah mula berdendang dengan lagu Ghazal Untuk Rabiah.

Dlm pukul 7.25pm (agak2) barulah aku dpt turun ke mainland. Aku pun pecut si Kancil aku tu seumpama Michael Schumacher bawak keter dgn bisul di muntut. Dan kali ni aku make sure yg aku tak mamai, pilih lorong yg betul utk balik kampung.. kalau kali ni mamai lagi, mau aku pandu keter balik ke rumah, masuk dlm rumah dan terus tidur. Huhhu. Disebabkan perut aku dah berkeroncong teruk, kaki pun dah lenguh, serta tgn pun dah kebas akibat menepuk dahi sehingga aku rasa kalau dahi aku boleh bercakap pasti aku dah dimaki hamunnya kerana kesakitan menerima tamparan wanita aku, aku pun berenti kat perhentian rehat Juru tu.

Pekena semanggkuk bihun sup yg berharga RM3.50 (pergh. Cekik darah tul) yg mana aku anggarkan semangkuk sup itu telah dibubuh 2 kilo garam maka oleh sbb itulah bihun sup itu lebih mahal RM1 dr tempat lain memandangkan 2 kilo garam berharga RM1. Lapar punya pasal, maka aku dgn lagak Aziz Sattar dlm filem Bujang Lapuk pun bedal je bihun sup tu.. “aku kalau dah lapar, batu ke, kayu ke, aku bedal aje”. Dah rasa hilang lenguh kaki .. aku start keter drive balik.

Sampai kat tol Juru, warghhh… sakit jiwa makcik dibuatnya. JAMMMM lagik. Mujur kali ni tak sangkut lama. Lepas je dr tol Juru, aku tak duli dah.. mlm dah gelap.. aku pun dah rasa penat.. montot dah rasa kebas.. aku pecut Kancil tu 100km/j. Apa lagi.. mcm terbang le Kancil aku tu jadinya. Kalau keter lain ye la leh steady lg pecut 100km/j. Mujur jugak kancil aku tu tak terbang.

Di tengah perjalanan, hujan lebat le pulak. Lagi le makcik sakit jiwa dibuatnya. Malam yg kelam tu dah cukup buat mata aku terkebil2, di tambah pulak lagi dgn rintik rintik hujan... “hujannnnnnnnnnn yg turunnnnnnnnn.. bagaikan mutiaraaaaaa”. Nak kena korek duit tabung gak ni.. kena gak gi buat spek baru.. takle tangguh2 dah.. huhu.

Alhamdulillah, dlm kul 8.45pm, aku sampai rumah kat kampung. Perjalanan yg sepatutnya pplg lambat pun sejam lebih sket je.. dah jadi 2 jam lbh.. huhu. Tak pula aku ceritakan ke umi atau abah apa yg jadi, sbb aku pasti aku akan kena bebel dgn umi kalau aku cerita. Aku dah le rasa tensen ngn kemamaian sendiri, rasa rugi lagi buang minyak, buang duit tol, rasa mcm bangang pun ada sehari sampai dua kali byr tol naik jambatan Pulau Pinang (pergi keje skali, tersilap tu skali).. rasa lenguh2 kaki dah penat seminggu lg tak hilang lagi.... nak kena bebel lak.. uwaa.. makcik tak sanggup.. huhu.

Gelak korang baca ek?? Gelak la.. kang jadi kat korang baru tahu.. ngeh ngeh

:puteh_8::puteh_28::puteh_14::puteh_15::puteh_9::sobrakana::scream::argh::waaah:::(
meter perasaan aku masa kejadian berlaku... mcm ikon2 ni la.. huhuhu

8 komen:

As said...

wahhh...lain kali mamai la lagiii...leh tengok keindahan senja kat atas jambatan....kikiki...

husz_nie said...

huhu.. kalau akak pun, ari2 bgn gi keje kul 3 pagi... pastu balik kena tambah OT lak sejam.. sure akak jadi mamai gak.. mlm lak plg cepat leh tidur kul 12.. huhu

Anonymous said...

erk.. rhea dah cek entry tag tempe..

yang rhea tag terbaru tu, tempe lom pnah buat.. so.. tempe kena buat gak.. ekeke.. nk tgk jejaka impian tempe..

whizz da buat... jewang gak whizz ni..

husz_nie said...

wah.. siap cek lg.. kekeke.. tag kak da pun tak siap lagi.. tempe peram dulu ek..

♥ Teacher Nonoi ♥ said...

aikk.. mamai smpi gtu skali?
heee~ tp n0i ari2 pon mamai..cane tu?
masuk dlm lif x tekan pon nak g tingkat bape.. tau2 da smpi tingkat paling atas.. aiyokkk..lupe!

ni nasib bek x drive, kalo drive sure dah tlajak jauh gak ni..kekeke

husz_nie said...

noi :

macam mana?? noi ni tahap kena kawen ni.. kalau dah ari2 mamai. wakakakaka. :p

alisya_izzati said...

hahahaha.... mcm kes aku gaks... hahahahah.. tp takde le mamai.. tahan kaki dgn jem jee..kekeke

husz_nie said...

Kak Inaz :
huhu.. nak wat camne kak.. minum livita pun tak jadi pape.. dia mamai gak..

Post a Comment

Pembaca celoteh ini...

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Macys Printable Coupons