Monday, August 25, 2008

Pagi Yg Gelap


It is due to the heavy rain.

I come to work as usual. However I stuck in front of Jabil factory there. The water level is rising quite high and it is flooded.
I am quite lucky as my car did not died in the middle of the water. I hope I can start the car to go home today.

Then I take a long round as from Jabil I take left junction instead of right to avoid another flood. Then another flood inside Dell from the gate to the carpark.

By the time I reach Dell is 6am, and counting the time to from the car park, crossing the flood to the door and coming upstair it already 6.06 am.
Selamba je jawapan aku bg kat Ros. Pasal pe aku lambat 6 minit ari. Aku tau english aku tunggang langgang, so mana2 cikgu english yg baca kalau rasa nak tlg betulkan, mekasih. Hehe

Tapi pagi ni actually mmg menakutkan aku. Mungkin sbb aku tak pernah alami macam apa yg aku alami pagi tadi. Walau mcm manapun aku betul2 bersyukur pada Allah. Aku sedar, tanpa bantuan dari-NYA, silap2 Kancil aku dah tersadai tgh2 banjir tu.

Aku bgn pagi tadi, hujan masih turun dgn selebat-lebatnya. Aku kuar rumah mcm biasa, waktu yg sama mcm biasa. Sebab hujan lebat, aku bawak kete slow je la. Sampai ke traffic light nak masuk ke kawasan kilang, hujan selebat-lebatnya. Macam biasa aku masuk ikut jln depan Jabil, tp aku tak sedar rupa2nya jalan tu dah banjir dan penuh dgn air. Bila tgk kereta depan redah air tu, aku sangka air tu tak dalam. Lgpun dgn keadaan yg gelap dan dgn hujan yg mencurah2, menyukarkan aku untuk melihat keadaan jalan. Aku pun redah sama le, makin jauh aku pergi, paras air makin dalam. Tapi aku nak gostan balik pun dah tak boleh. Takkan aku nak berenti tgh2 air tu pulak.

Sampai ke satu bahagian, paras air boleh dikatakan kalau aku berdiri, hampir mencecah paras lutut. Pada masa ni Kancil aku tu dah terasa makin berat dan seolah2 dah nak berenti dekat tgh2 takungan air tu. Ya Allah, aku dah kecut perut dah. Mulut tak habis2 berdoa, "Ya Allah, Ya Allah, tlglah Ya Allah, jgnlah sangkut tgh2 ni. Allahu Akbar.. Allah.. Allah". Aku tawakal pada Allah, teringat pesan Umi jgn sesekali tukar gear masa redah air. Mmg aku dah set gear low pun sebelum redah tu. Aku press minyak, kete aku mula berbau hangit... doa lagi, tawakal... dan akhirnya.. Alhamdulillah. Lepas jugak aku harung air tu. Tapi aku rasa mmg dah ketaq lutut dah, panik, gabra, gelabah sume ada.

Lepas je dari kawasan banjir tu, sepatutnya aku belok kanan, tp sebab aku nampak kat situ pun air dok menakung, aku belok kanan dan terpaksa pula buat satu pusingan utk sampai ke opis. Dah sampai dlm kawasan opis, dr gate ke carpark pulak banjir. Redah air lagi, mujur la tak tinggi. Alhamdulillah, sampai gak ke opis.

Tapi lagi satu aku risau, masih boleh bergerak ke Kancil tu lepas ni? Aku dgr citer Kancil lain byk sangkut depan Jabil tu, kira power gak Kancil aku leh lepas.

Lagi skali aku cakap, kuasa Allah, Allahu Akbar. Alhamdulillah aku mampu startkan kete utk balik. Walau ari tu byk giles call, walau ari tu byk giles email aku kena setel, walau aku tensen ngn buah riang sekor tu.. tp aku masih mampu menjerit kegembiraan bila kete aku masih boleh start dan bergerak dgn baik.

Yes.. yes.. baby.. I love you la my Kancil.. you are my best buddy boy. I love u boy. And.. THANKS VERY MUCH... to akak Liza ngn akak Wild yg sudi menadah mata, mendengar... eh.. membaca saat aku mengadu mengenai pengalaman ku ini pada kalian.. cewahh.. ayat.. ekekekeke.

0 komen:

Post a Comment

Pembaca celoteh ini...

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Macys Printable Coupons