Tuesday, April 14, 2009

Pengalaman dicium Sang Kapak - part 3

25 February 2009, Rabu

Pagi2 lagi aku dan Umi dah bertolak dr rumah Yong. Kami balik ke rumah dulu, selepas makan tengahari barulah ke Hospital Taiping. Cadang aku nak buat temujanji dgn doktor pakar sahaja, tanya mengenai rawatan yg akan diberikan dan kalau boleh aku nak berulang hari2 utk treatment. Tapi kata diorang aku kena jugak masuk wad.

Dari tengahari bawak ke lewat petang, aku duk kat unit kecemasan, barulah aku dimasukkan ke wad. Pergh, lembab gila buat kerja. Lepas tu, sampai wad ortopedik, takde katil kosong, semua penuh. Last2, aku diletakkan di ‘Isolation Room’. Di bilik pengasingan diorang letakkan aku, macam orang kena sakit berjangkit yg kronik pulak. Duduk sorang2 di bilik yg luas tu, lepas tu orang masuk2 aje ke wad dah boleh nampak aku, menambahkan tensen aku.

Ptg tu seorang doktor perempuan cina (dr tag nama dia Dr Tan kalau tak silap aku), dtg periksa aku. Katanya jari aku serius, tapi nanti senior dia akan periksa keadaan aku lebih lanjut lagi. Aku disuruh puasa supaya operation boleh dibuat awal pagi esok.

Malam tu, dtg seorang doktor lelaki (gelar Dr Aben la ye) lak periksa aku. Senior Dr Tan le tu. Teruk betul aku kan, spjg duduk di hospital aku langsung tak amik peduli nak tahu nama doktor2 yg merawat aku. Padan dgn doktor2 ni pun, tag nama haram tak pakai. Atau, aku yg tak perasaan, sbb kepala otak dah pikir ke lain.

Dr Aben kata, bukan le sebijik2 ayatnya tp lebih kurang mcm ni la. “Jari ni serius, warna dah tukar jadi hitam, berkemungkinan dah mati. Jadi kena potong. Maybe, just maybe, masa doktor di Kulim toreh jari awak, dia dah tertoreh urat darah awak menyebabkan darah tak berjalan sampai hujung dan jari mati”. Damn, aku terdiam dah masa tu, patut la aku rasa tak sedap ati masa jari aku kena toreh. Lepas tu Dr Aben amik jarum cucuk hujung jari aku, ajaibnya aku tak berasa sakit, tp ada darah meleleh keluar. Bila Dr Aben suruh bengkokkan jari, jari aku mmg masih boleh bergerak lagi waktu itu. Cuma tak lah secergas jari normal. Jadi Dr Aben buat keputusan tunggu dulu dlm 2 hari, kalau takde progress baru potong. Dr Aben ckp jari aku boleh jadi akan sembuh, boleh jadi takkan sembuh. So takyah puasa dulu.

Tapi malam tu, Dr Tan diarahkan buat small operation, buang sel2 mati kat jari aku. Lepas selesai, boleh nampak satu lubang di ruas tgh jari aku. Pergh.

0 komen:

Post a Comment

Pembaca celoteh ini...

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Macys Printable Coupons